14.11.2019

Digijoujou: Kohti pohjoista -peli

* Kaikki postauksen kuvat ovat pelistä (CC-BY NC4.0 = nimeä, ei kaupallinen)

Ehdottomasti kutkuttavin tuote hankkeesta oli mielestäni verkkopeli, jonka grafiikka hivelee ainakin minun silmääni. Pelissä liikutaan Suomen kartalla etelästä pohjoiseen. Eri kaupungeissa tehdään kuuteen eri teemaan liittyviä tehtäviä ja kerätään pisteitä, jotta matkustusalue laajenee. Tehtävien suorittamisesta saa mukaansa myös tonttuja, jotka on kuljetettava Rovaniemelle Joulupukin pajaan, jotta pajaan iskenyt influenssa-aalto ei vaaranna joulua!


Pelissä on neljä eri tasoa. Tasoilla eteenpäin päästäkseen on tehtävä aina enemmän tehtäviä ja kerättävä suurempi pistesaalis. Jokaisessa kaupungissa on kuusi aihealuetta: liikunta ja kulttuuri (pallo), historia ja yhteiskunta (kruunu), luonto ja ympäristö (tähti), työelämä (timantti), kieli ja kielenkäyttö (lippu) sekä bonustehtävät (pääkallo). Kaupungissa voi tehdä kaikki tehtävät tai edetä oman kiinnostuksen mukaan. Esimerkiksi Helsingissä täytyy yhdistää paikannimet aktiviteetteihin,  yhdistää tapahtuma oikeaan vuoteen (hyvin haastava!), ratkoa kuullunymmärtämisen täyttötehtävä Suomenlinnan lautalle pääsemisestä, täydentää lehtimyyjien haastattelusta puuttuvat sanat ja tehdä monivalintaa, pohtia ja yhdistellä mielipidefraaseja sekä yhdistää kuvat ja paikat toisiinsa. Muista kaupungeista löytyy vielä laaja kirjo muunlaisiakin tehtäviä kuten luetunymmärtämistä. Minulle tosin jäi epäselväksi, kuka tarkastaa videon, jonka peliin voi lähettää (Turku, historia ja yhteiskunta).


Pelissä menestyy siis sekä kieli- että kulttuuritietoudella. Tarvittava taitotaso on tekijöiden mukaan A2.2-B1.1, mikä tuntuu pikaisella silmäilyllä pitävän paikkansa. Usein tuolla taitotasolla ei kuitenkaan ole pelissä vaadittavaa kulttuurista tietämystä Suomesta. Toisaalta tämä ei haittaa, jos pelaamisen ottaa oppimisen kannalta, sillä pisteitä saa jokaisesta tiedetystä yksityiskohdasta, apuna voi käyttää googlea ja etenemiseen ei vaadita täydellistä osaamista. Ainakin opelle peli oli kivan koukuttava, sillä unohdin pelatessani testaavani peliä opiskelijoita varten.

Pelin tekijät (Tapio Hokkanen, Itä-Suomen yliopisto; Jaana Kivivuori, Turun ammattikorkeakoulu; Marjaana Valo-Vuorela, Lahden ammattikorkeakoulu) kehuivat suomalaisen seppo-alustan olevan helppokäyttöinen ja kannustivat tekemään oman pelin omasta kotikaupungista.

Ja sitten se tärkein: mene osoitteeseen seppo.io, kirjaudu pelaajana ja lyö kenttään koodi 7D98AB. Kirjoita vielä pelaajanimesi ja ota ruutukaappaus nimestä, sillä alusta voi lisätä siihen merkin tai muutaman. Nimelläsi pääset jatkamaan peliä myöhemmin, sillä kerralla tätä ei pelata läpi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti