* Kaupallinen yhteistyö
Sana sanasta jatkaa Kirjainkivan ja Sanasokkelon
jalanjäljissä. Tykkään paljon näiden kaikkien olomuodosta
luokkakäytössä: Kortteja voi jakaa useille pareille tai
tehtäväpisteille. Kun tehtävät ovat erillään, joukosta voi valikoida
myös omalle ryhmälle sopimattomat pois. Pyyhittävä tussi säästää myös
jatkuvalta monistamiselta, kun tehtävän voi tehdä korttiin yhä
uudestaan. Isossa ryhmässä tusseja on kuitenkin hankittava enemmän kuin
se yksi paketin mukana tuleva. Kortteja voi olla vaikea nivoa muuhun
opetukseen pakkana, sillä suurin yhdistävä tekijä korteille on
leikkimielinen kielen tutkiminen. Kirjainkivan aakkosia lukuun ottamatta
kortit sopivatkin parhaiten pieniksi välipaloiksi.
Aikaisempien pakkojen tehtävätyyppien toistuminen ei ole ongelma, sillä pakkaan on keksitty uudet kehystarinat ja kuvitukset uusien sanojen, sanaperheiden ja sana-arvoituksien harjoittelemiseksi. Kieltä tarkastellaan muun muassa keittiövälineitä kuvaristikoihin täyttämällä ja sanaruudukosta kalalajeja, mausteita tai puita etsimällä. Ruokia ryhmitellään, nimiä aakkostetaan, sanoja täydennetään hedelmiksi. Kirjaimista muodostetaan sanoja järjestämällä, kirjainpötköjä katkomalla tai niistä kirjaimia poistamalla. Sanojen alkuäänteistä tai lopputavuista koostetaan uusia. Korteista voikin poimia monia erilaisia tehtäväideoita, jos ne sellaisenaan eivät sovi omalle ryhmälle.
Mukana
on myös muutamia uusia tehtävätyyppejä, joista suurin osa keskittyy
metakieleen ja kielenhuoltoon. Esimerkiksi hevosten nimet täytyy ratkoa
nimen kuvailun mukaan tai rosvo selvittää nimestä annettujen vihjeiden
avulla. Papukaijan puheesta erotetaan oikeat verbien perusmuodot väärin
kirjoitetuista: voiko verbin perusmuodossa olla kolmea vokaalia
peräkkäin? Aakkosiin ja äänteisiin keskittyviä tehtäviä on myös
vokaaleista ja konsonanteista. Oppijaa pyydetään kertomaan, tuleeko
perusmuotoiseen sanaan yksöis- vai kaksoiskonsonatti, nk vai ng, pitkä
vai lyhyt vokaali. Perustaitoja isojen alkukirjainten, pisteiden ja
yhdyssanojen suhteen päästään myös harjoittelemaan.
Noin
sadan tehtävän korttipakka (50 korttia) on suunnattu 7-9-vuotiaille
äidinkielisille, ja S2 -opetuksessakin ne sopivat parhaiten laajan
sanavaraston hallitseville alakoululaisille.. Tehtävät on merkitty
vaikeiksi ja helpoiksi, mutta S2-opetuksessa merkinnät eivät useinkaan
pidä paikkaansa: lukutaitoiselle aikuiselle S2-oppijalle aakkosjärjestys
on todennäköisesti helppo, mutta sekoitettujen kirjainten jäsentäminen
sanaksi voi olla vaikeaa. Tehtävien sanalliset vastaukset voi tarkistaa
mukana tulevasta vastauskortista.
Itselleni
korttipakan nimi toi uhkaavan mielleyhtymän, mutta ehkä syy on vain
kiero mieleni. Samoin huomioni kiinnittyi siihen, että salapoliiseista
kaikki olivat miehiä ja intiaani sulkapäähineineen muistutti menneen
maailman satuolentoa. Muu kuvitus tai sisältö ei osunut silmään.
*
Minulle lähetettiin muutama Oppi & ilon tuote aiempien
kirjoitusteni perusteella, pyytämättäni. Lähetekirjeessä toivottiin
bloginostoa, mutta muita toiveita kirjoitusteni suhteen ei esitetty.
Blogiin kirjoitan niistä tuotteista, joista saattaa olla iloa ja hyötyä
S2-opetuksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti