Lorupussit
taitavat monimuotoisuutensa takia sopia kaikille ryhmille: Lapsille
perinteisiä loruja, aikuisille runopusseja. Värssyjä oppijoiden omista
kulttuureista, kansanperinnettä Suomesta. Liikuntaohjeita välipalaksi,
ajatelma tunnin alun merkiksi. Väittämä mielipiteen kertomisen pohjaksi,
valokuva tarinan alkajaisiksi tai esine kuvailuun. Se on vain niin
jännää, kun ei tiedä, mitä saa!
Perinteisten
lorupussien teko on aika pienen vaivan takana. Verkosta googlaamalla
saa lorut listassa, ja kuviakin on kuvapankeissa tulostettavaksi. Itse
olen myös vanhat lastenlaulujen nuottikirjat kuvineen leikkonut ja
laminoinut laulupussiksi kotikäyttöön. Tätäkin helpompaa on pyytää
oppijoita etsimään (vaikka annetuilta sivuilta) mukavalta kuulostavan
lorun ja kuvittamaan sen yhteiseen pussiin laitettavaksi. Kortin voi
arpoa joka tapaamiskerralla esimerkiksi kartonkisesta lahjakassista tai
vanhasta tyynyliinasta, jos sopivampaa kangaskätköä ei ole saatavilla.
Tai
sitten voi ostaa valmiin. Lorupusseja on laululeikkeinä ja
liikuntaleikkeinä, on liikenneloruista, käytöksestä ja äänteiden
harjoittelusta. Kuvissa esiintyvässä äännelorupussissa harjoitellaan
eritoten r- ja s-äänteitä. Korteissa on paljon loruja eläimistä ja
lasten maailmasta. Sanasto on hyvin moninaista ja varmasti
äidinkieliselle rikastavaa, mutta S2-oppijalle ehkä hieman liikaa
tunnilla opittavaksi. Minulle ainakin uusia sanoja olivat ripukka,
sipittää ja sipostella. Voisin lorupussia käyttää selkeästi ääntämisen
harjoitteluun miettimättä sisältöä (eli todennäköisesti en) tai sitten
edistyneiden lasten kanssa. Muhun tämän lorupussin lorut eivät oikein
iskeneet. Liian pedagogisia makuuni, mutta minä en olekaan
puheterapeutti.
Jos jollakulla on hyviä S2-opetukseen sopivia loruja, niin kommentoikaa ihmeessä loruketju!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti