10.2.2016

Peliesittely: Concept

Conceptissa ideana on arvata sanoja kuvayhdistelmien perusteella. Pelilaudalta voidaan pelimerkeillä poimia esimerkiksi raha-, pyöreä- ja keltainen-ikonit, kun arvattavana sanana on kolikko. Oikein arvannut pelaaja(joukkue) ja arvuuttaja(joukkue) saavat pisteitä. Eniten voittopistelamppuja kerännyt voittaa.


Pelilaudan kuvissa on eniten erilaisia substantiiviryhmiä (mies, kulkuneuvot, ravinto, työ, tavara), mutta myös ruumiinosia, materiaaleja, värejä, muotoja ja muita adjektiiveja. Ikonien selityslappusiakin on pelin mukana muutama. Näistä tulee sanakorttien perusteella valita arvattava sana. Sanakorteissa on kolme kategoriaa vaikeustason mukaan ja jokaisessa kategoriassa on vielä kolme vaihtoehtoa valittavaksi. Helpoimmalla tasolla suurin osa sanoista on jokapäiväisiä asioita ja esineitä. Keskitasolla voi joutua arvuuttelemaan jo laulun nimiä tai henkilöitä, mikä vaatii kulttuuritietoutta. Vaikeimmalla tasolla mukaan tulevat sanonnat ja epätavalliset sanaparit (esim. katteeton shekki).

Minusta peli vaikuttaa haastavalta äidinkielisillekin, joten en pelaisi tätä kuin todella edistyneen ryhmän kanssa ja hyvällä ajalla. Sinänsä luokkaopetukseen sopii se, että pelissä kerätään vain pisteitä, eikä pyritä kiertämään lautakierrosta. Jos pelejä olisi monta samassa ryhmässä, opettaja voisi keskeyttää pelaamisen milloin vain, eikä millään ryhmällä peli jäisi kesken.

Katso myös Alias, Sanasota, Kaleidos
Pelistä tullee pidempi juttu Sutina-lehteen vuoden 2016 aikana 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti