Conceptissa
ideana on arvata sanoja kuvayhdistelmien perusteella. Pelilaudalta
voidaan pelimerkeillä poimia esimerkiksi raha-, pyöreä- ja
keltainen-ikonit, kun arvattavana sanana on kolikko. Oikein arvannut
pelaaja(joukkue) ja arvuuttaja(joukkue) saavat pisteitä. Eniten
voittopistelamppuja kerännyt voittaa.
Pelilaudan
kuvissa on eniten erilaisia substantiiviryhmiä (mies, kulkuneuvot,
ravinto, työ, tavara), mutta myös ruumiinosia, materiaaleja, värejä,
muotoja ja muita adjektiiveja. Ikonien selityslappusiakin on pelin
mukana muutama. Näistä tulee sanakorttien perusteella valita arvattava
sana. Sanakorteissa on kolme kategoriaa vaikeustason mukaan ja
jokaisessa kategoriassa on vielä kolme vaihtoehtoa valittavaksi.
Helpoimmalla tasolla suurin osa sanoista on jokapäiväisiä asioita ja
esineitä. Keskitasolla voi joutua arvuuttelemaan jo laulun nimiä tai
henkilöitä, mikä vaatii kulttuuritietoutta. Vaikeimmalla tasolla mukaan
tulevat sanonnat ja epätavalliset sanaparit (esim. katteeton shekki).
Minusta
peli vaikuttaa haastavalta äidinkielisillekin, joten en pelaisi tätä
kuin todella edistyneen ryhmän kanssa ja hyvällä ajalla. Sinänsä
luokkaopetukseen sopii se, että pelissä kerätään vain pisteitä, eikä
pyritä kiertämään lautakierrosta. Jos pelejä olisi monta samassa
ryhmässä, opettaja voisi keskeyttää pelaamisen milloin vain, eikä
millään ryhmällä peli jäisi kesken.
Pelistä tullee pidempi juttu Sutina-lehteen vuoden 2016 aikana
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti