10.4.2017

Äänihuulet auki!

Musiikki on ollut aina läsnä kielten opiskelussani, niin kuin varmaan monella muullakin. Ranskaa olen lukion jälkeen kerrannut muun muassa Paris Combolta (loistavaa lenkkimusaa!) ja espanjan kieltä kävin muutamia alkeiskursseja oikeastaan vain siksi, että salsatunnilla olisi kiva tietää, mistä se corazón riutuu. 

Kuvan lähde: Pixabay / Unsplash


Ylioppilaskirjoitusten alla vieraiden kielten opettajat kielsivät visusti käyttämästä sanoituksia kirjoittamisen osiossa missään muodossa. Muistan ohjeeksi annetun "kill your darlings" -hokeman, enkä oikein vieläkään ymmärrä ohjeen järkevyyttä: Tasapaksua tekstiäkö sitä pitäisi tuottaa? Kaikkien? Riskinottaja en ole, mutta ilmeisesti yo-kirjoitukset koin kokeiluille sopivaksi paikaksi. Onneksi Höstvisan siivitti minut ruotsissa hyviin tuloksiin, sillä en tiedä juuri kauniimpia lyriikoita edes suomeksi.

Jenni Alisaaren (UTU) tuore väitös Songs and poems in the second language classroom. The hidden potential of singing for developing writing fluency kehottaa opettajia laulamaan, vaikkei nuottikorva ihan huippuunsa viritetty olisikaan. Tutkimuksen mukaan laulaminen kehittää kirjoittamisen sujuvuutta kaikkien muiden kielen osa-alueiden tuen lisäksi.

Facebookin ryhmä Hoilaillen - kielen ja kulttuurin opetusta laulaen  kertoo hankkeesta, jossa  suomen kieltä opitaan mm. kuorossa. Tavoitteena on luoda helposti käytettävissä oleva aineistopankki. Aineistopankkia on jonkin verran kerätty jo S2-opetusmusiikkia -ryhmään, jossa eri teemojen alle vinkataan sopivia kappaleita. Itselläni musiikin käyttöä rajoittaa eniten epävarmuus tekijänoikeuksien oikeasta tulkinnasta opetuskäytössä.

EDIT 30.1.2018 Opiskelijoille voi vinkata Random Finnish Lessonin selkosuomella kirjoitetusta postauksesta, jossa on linkki Hanna Männikkölahden tekemään Spotifyn soittolistaan. Listalla on suomenkielisiä kappaleita, joiden sanoista on helppo saada selvää.

EDIT 27.2.2018  Yle Areenaan on kerätty 100 lastenlaulua kuunneltavaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti