Tieto
& taito & temppu kuuluu monitoimipelien sarjaan: korteissa on
tietovisakysymyksiä, taitoa vaativia matemaattisia ja kielellisiä
tehtäviä ja kolmantena jokin liikunnallinen suoritus. Näistä pelaaja saa
valita itselleen mieluisimman omalla vuorollaan. Pelilauta on ohutta
kartonkia, mutta ilahduttavan iso ryhmässä pelattavaksi. Jokainen
aloittaa matkansa omasta syntymäpäivästään ja kiertää koko vuoden
ympäri.
Peli
on suunnattu alle kouluikäisille lapsille, mutta sopii erinomaisesti
myös suomen kielen opetukseen, jos jälleen kerran ylittää lapsille
suunnatun pelilaudan kuvituksen.Yksinkertaisia ovat myös jotkin pelin
kysymyksistä (Laske, kuinka monta sormea sinulla on), mutta aikuiset voi
valmistella kiinnittämään huomionsa kysymyksen ymmärtämiseen, ei
niinkään vastaamiseen.
Kussakin
kortissa on kolme tehtävävaihtoehtoa: tieto, taito ja temppu, joista
pelaaja saa valita omaa mieltymystään vastaavan. Tiedon valittuaan
pääsee vastaamaan lasten tasolle sopivaan tietovisakysymykseen. Minut
kysymykset veivät alakoulun ensimmäisten luokkien ympäristötiedon
tunneille, mutta en tiedä, pettääkö muisti tai onko ainesisällöt kovasti
omista ajoistani muuttuneet. Korteissa kysellään muun muassa Suomen
naapurimaita, kasvisten ja hedelmien kasvupaikkoja, luonnon värejä,
viljalajeja, ihmisen kehon toimintoja ja talviunta nukkuvia eläimiä.
Taito-tehtävät
ovat matemaattisia tai kielellisiä. Jälkimmäisiä on enemmän.
Matemaattisissa lasketaan hyvin yksinkertaisia laskutoimituksia tai
pelikavereiden sinisiä silmiä. Kielelliset tehtävät liittyvät
kertomiseen ja kuvailuun. Pelaajaa kehotetaan esimerkiksi luettelemaan
jääkiekkoilijan varusteita tai selittämään sanan mainitsematta sitä
(vrt. Alias). Kinkkisiä suomen oppijoille saattavat olla sanontojen selittämiset sekä riimien täydentäminen yhdellä sanalla.
Temppuilemaan
pääsee, jos kehonosat ja postpositiot ovat tuttuja, ja monimutkaisiakin
ohjeita pystyy ymmärtämään. Kortit saattavat pyytää esittämään jotain
pantomiimina tai tekemään jonkin tempun tai tietyn asennon omalla
keholla. Tilaa ei temppuihin paljon tarvita
Tiedot
kehittävät erityisesti tekstin ymmärtämistä ja toisaalta vastauksen
muodostamista. Taidoissa harjoitellaan tekstin ymmärtämisen lisäksi
kertomista ja kuvailua. Tempuissa ei välttämättä tarvitse itse tuottaa
sanaakaan. Kieli on sopivaa viimeistään keskitason opiskelijoille,
vaikka sanakirjoja kannattaakin outojen sanojen vuoksi olla saatavilla.
Ohjeet ovat lyhyitä ja tehtävään nähden selkeitä lukea.
Pelistä on juttua Sutinassa 1/2017.
Katso myös sisarpelit Haaste! ja Reuhurinne: Reuhupeli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti