1.3.2017

Peliesittely: Tieto & taito & temppu

Tieto & taito & temppu kuuluu monitoimipelien sarjaan: korteissa on tietovisakysymyksiä, taitoa vaativia matemaattisia ja kielellisiä tehtäviä ja kolmantena jokin liikunnallinen suoritus. Näistä pelaaja saa valita itselleen mieluisimman omalla vuorollaan. Pelilauta on ohutta kartonkia, mutta ilahduttavan iso ryhmässä pelattavaksi. Jokainen aloittaa matkansa omasta syntymäpäivästään ja kiertää koko vuoden ympäri.


Peli on suunnattu alle kouluikäisille lapsille, mutta sopii erinomaisesti myös suomen kielen opetukseen, jos jälleen kerran ylittää lapsille suunnatun pelilaudan kuvituksen.Yksinkertaisia ovat myös jotkin pelin kysymyksistä (Laske, kuinka monta sormea sinulla on), mutta aikuiset voi valmistella kiinnittämään huomionsa kysymyksen ymmärtämiseen, ei niinkään vastaamiseen.


Kussakin kortissa on kolme tehtävävaihtoehtoa: tieto, taito ja temppu, joista pelaaja saa valita omaa mieltymystään vastaavan. Tiedon valittuaan pääsee vastaamaan lasten tasolle sopivaan tietovisakysymykseen. Minut kysymykset veivät alakoulun ensimmäisten luokkien ympäristötiedon tunneille, mutta en tiedä, pettääkö muisti tai onko ainesisällöt kovasti omista ajoistani muuttuneet. Korteissa kysellään muun muassa Suomen naapurimaita, kasvisten ja hedelmien kasvupaikkoja, luonnon värejä, viljalajeja, ihmisen kehon toimintoja ja talviunta nukkuvia eläimiä.

Taito-tehtävät ovat matemaattisia tai kielellisiä. Jälkimmäisiä on enemmän. Matemaattisissa lasketaan hyvin yksinkertaisia laskutoimituksia tai pelikavereiden sinisiä silmiä. Kielelliset tehtävät liittyvät kertomiseen ja kuvailuun. Pelaajaa kehotetaan esimerkiksi luettelemaan jääkiekkoilijan varusteita tai selittämään sanan mainitsematta sitä (vrt. Alias). Kinkkisiä suomen oppijoille saattavat olla sanontojen selittämiset sekä riimien täydentäminen yhdellä sanalla.

Temppuilemaan pääsee, jos kehonosat ja postpositiot ovat tuttuja, ja monimutkaisiakin ohjeita pystyy ymmärtämään. Kortit saattavat pyytää esittämään jotain pantomiimina tai tekemään jonkin tempun tai tietyn asennon omalla keholla. Tilaa ei temppuihin paljon tarvita


Tiedot kehittävät erityisesti tekstin ymmärtämistä ja toisaalta vastauksen muodostamista. Taidoissa harjoitellaan tekstin ymmärtämisen lisäksi kertomista ja kuvailua. Tempuissa ei välttämättä tarvitse itse tuottaa sanaakaan. Kieli on sopivaa viimeistään keskitason opiskelijoille, vaikka sanakirjoja kannattaakin outojen sanojen vuoksi olla saatavilla. Ohjeet ovat lyhyitä ja tehtävään nähden selkeitä lukea.

Pelistä on juttua Sutinassa 1/2017.
Katso myös sisarpelit Haaste! ja Reuhurinne: Reuhupeli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti