Haasteessa
pelaajat pääsevät yrittämään korttien tehtäviä toiminnallisesti tai
kysymyksiin vastaten. Haasteen muoto määräytyy pelilaudan mukaan, jolla
kuljetaan nopan sanelusta. Ennen kuin liikkuja suorittaa haasteen, muut
pelaajat veikkaavat kyllä- ja ei-kortein, onnistuuko haaste pelaajalta.
Veikkauskorttien päälle voidaan asettaa panokseksi rahaa, mutta luokassa
helpointa voi olla vain laskea piste kullekin onnistuneesta tehtävästä
tai arvauksesta.
Pelin säännöt eivät sinällään ole kovin monimutkaiset, mutta opetustilanteessa vähästäkin voi karsia: Pelin mukana tulee valtava tukku ohutta paperirahaa, mutta luokassa on ehkä helpompaa kirjata pisteitä paperiin. Pisteet eivät myöskään tunnu joissakin kulttuureissa kielletyltä uhkapeliltä yhtä paljon kuin rahan panostaminen. Pelin aikaa on helppo rajoittaa, sillä pelilautaa ei välttämättä tarvitse pelata läpi, vaan peli voi loppua myös, kun tietty määrä tehtäviä on suoritettu, rahat tai jaettavat pisteet loppuvat tai aika tulee vastaan. Sokeiden panosten sijaan pelaajat voivat käyttää ruutuja vain vapaavalintaisina etenemisaskeleina.
Kysymyskorteissa tehtävinä on esimerkiksi keksiä sanoja tietystä kategoriasta, muodostaa sanoja annetun sanan kirjaimista, ratkoa matemaattisia kaavoja tai keksiä rimmaavia sanoja. Osa tehtävistä on haastavia äidinkielisellekin, mutta osaa voi helpottaa vähentämällä keksittävien sanojen lukumäärää. Kaikkia tehtäviä ei kuitenkaan ole mahdollista muuttaa, ja yhtälöt vaativat vähintään yläkoulun matematiikan osaamista.
Toiminnallisissa
korteissa on melkein aina kuva, mikä helpottaa tehtävänannon
ymmärtämistä. Tehtävät saattavat vaatia hieman tilaa (esim.
punnertaminen, nopanheittotehtävät), mutta välineistä suurin osa löytyy
luokasta (kyniä, pelin pelikortteja) ja loput voi tuoda kotoa lainaksi.
Muutamassa tehtävässä tarvitaan kulttuurintuntemusta, kun jokin
suomalainen lastenlaulu pitää viheltää tai ammua läpi.
Lista välineistä, joita punaisissa korteissa tarvitaan pelin lisäksi:
- kolme kynää
- kaksi kolikkoa
- tulitikkuja (kolme + varatikut)
- pullo
- kolme teelusikkaa
- muki, kuppi tai juomalasi (ei muovinen kertakäyttöinen, vaan painavampi)
- kolme pullonkorkkia
- jotain pientä syötävää, jonka voi heittää suuhun, esim. pähkinä tai karkki
- kirja
- paperia
- tuoli
- pöytä
- neula ja lankaa
- kenkä, jossa on kengännauhat
- kuulakärkikynä (purettavaksi)
Huomioon on otettava, että sinisessä kysymyskortissa 202 on kirjoitusvirhe ("Pystyykö pelaaja siirtyä..."). Lisäksi punaisessa toimintakortissa 67 oletetaan soittoa ystävälle Alias-pelin hengessä, ja kortissa 72 ja 117 elävää tulta (tulitikku ja kynttilä).
Katso myös Sanasokkelo-kortit, Reuhurinne: Reuhupeli
Pelistä tullee juttua Sutinaan alkuvuodesta 2017.
Pelistä tullee juttua Sutinaan alkuvuodesta 2017.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti