22.11.2016

Työnhakupeli ja muut työelämäpelit

 Työnhakupeli (S2)


Viime kerralla työnhakua ja työelämää opettaessani kaivelin verkon syövereistä kättä pidempää, ja törmäsin Työnhakupeliin. Tuolloin aikataulu ei joustanut pelin käyttöönottoon, mutta nyt olen tutustunut sekä lauta- että verkkopeliin.

Työnhakupeli on saatavissa verkossa ja lautapelinä suomeksi, ruotsiksi, englanniksi sekä suomen oppijoille suunnattuna (A2-taso). Verkko- ja lautapeli eroavat toisistaan oikeastaan vain käyttöliittymästä johtuvista syistä: Lautapelissä on kuljettavana pelilauta, joka verkkoversiosta puuttuu. Laudan äärellä oppijat voivat tähdätä tietyn aihealueen korttiin, kun taas verkossa kone arpoo seuraavan kategorian. Pidin siitä, ettei selainpohjaiseen verkkopeliin ole yritetykään tunkea hitaasti latautuvaa, visuaalisesti monimutkaista pelilautaa, jolla nappula virtuaalisesti liikkuu, vaan on valittu toimintavarmuus hitaallakin koneella tai tabletilla. Yksinkertaisuus takaa myös sen, että pelin pelaaminen - sekä laudalla että verkossa - on suurimmalle osalle itsestäänselvää ohjeittakin.


Lautapelissä on neljänlaisia kortteja (yht. yli 120 kpl), joita nostetaan tiettyyn ruutuun saavuttaessa. Ammatti-korteissa pyydetään nimeämään tietyn paikan ammatteja ja selittämään, mitä mainitussa ammatissa tehdään. Työ-kortit sisältävät pääosin työhaastatteluissa mahdollisia kysymyksiä tai pyytävät pelaajaa selittämään erilaisia sanoja, kuten "työntekijä" tai "määräaikainen työ". Sattuma-korteissa on laajasti eri aiheita työnhaun paikoista työnhakijan ominaisuuksiin. Näissä korteissa muut pelaajat peukuttavat vastauksen, minkä mukaan pelaaja saa edetä pelilaudalla tai verkkoversiossa saa pisteitä. Jos pelaaja sattuu stop-merkin kohdalle, nostetaan ryhmäkysymyspakasta kysymys, jonka ratkaisemiseen kaikki osallistuvat. Tehtävänä voi olla miettiä, mitä lakko tarkoittaa, miten työhaastattelussa tehdään hyvä ensivaikutelma tai mitkä ovat hyvän esimiehen ominaisuuksia.

Yrittäessäni hahmottaa kysymysten kokonaisuutta jotkin kysymykset tuntuivat kuuluvan väärään kategoriaan, mutta pelattaessa en usko tämän seikan nousevan esiin tai ainakaan häiritsevän muita kuin kaltaisiani lokeroijia. 


Alkeistasolla oppijat voivat tarvita tukea sanaston ymmärtämisessä, mutta rakenteet ovat helppoja. S2-pelin kortit ovat siinä mielessä mukavia, että ne mahdollistavat sekä yksinkertaiset vastaukset tai laajemman elaboroinnin; oppijat määrittelevät pelin suomen kielen tason vastauksillaan. Opettajan ohjeiden mukaan voidaan valita keksityistä ravintola-ammateista yksi ja muodostaa sanaryhmiä keksimällä kyseiseen ammattiin liittyviä työvälineitä tai työntekijän tarvitsemia ominaisuuksia. Pelistä voidaan kerätä kaikki työhaastatteluun sopivat kysymykset, ja jatkaa harjoittelua roolileikillä työhaastattelutilanteesta. Opiskelijoita voi kannustaa myös keksimään omia kysymyksiä, jotka eivät pelattaessa ole esiin tulleet.

Yksinkertaisten kysymysten vuoksi S2-peli sopinee pelattavaksi eri ikä- ja kokemustasoilla, kunhan ohjaaja aktiivisesti patistaa varttuneempia pelaajia käyttämään kortteja keskustelun aloittajina ja kokemusten jakamisen pohjana, eikä niinkään suoritettavina tehtävinä. Pelilauta verkostomaisina polkuina tukee tätä pyrkimystä, eikä maaliin ole mielestäni edes pakko päästä. Voittaja voi olla vaihtoehtoisesti myös se, joka kerää eniten hyväksyttyjä tehtäviä tai kerää eniten peukutuksia. Erityismainintana kehun lautapelin materiaaliratkaisua; pahvin sijaan pelilauta on kestävää mutta taipuisaa muovia, jolta voi pyyhkäistä pois vaikka kaatuneen juoman.

Pelin huono puoli on sen verrattain korkea hinta. Toisaalta peli on suunniteltu opetuskäyttöön, eikä siinä ole turhan monimutkaisia sääntöjä tai huonosti opetukseen sopivia elementtejä eli se on kokonaisuudessaan ja sellaisenaan käytettävissä.


Muut pelit


Työnhakupelistä on myös äidinkielisille suunnattu lautapeliversio, jossa sekä kieli että vastausten sisältö vaativat jo laajempaa tietämystä suomen kielestä ja työnhausta Suomessa. Äidinkielisille suunnatun pelin mukana opettaja saa tueksi Opettajan oppaan. Verkkoversiona Työnhakupeli löytyy niin suomeksi, ruotsiksi kuin englanniksikin, ja oikeat vastaukset ovat luettavissa jokaisen kysymyksen yhteydessä.

Työnhakupelin sisarversio on Työelämäpeli, jossa keskitytään työntekijän oikeuksiin ja velvollisuuksiin, työelämälainsäädäntöön sekä työelämän termistöön. SAK:n työelämäpeli on vastaavanlainen, mutta vapaasti verkossa saatavilla. SAK:n pelissä kategorioina ovat palkka ja sosiaaliturva, sopimukset, työaika ja työsuojelu sekä työelämä. Työelämäpelissä kysymykset ovat avoimia, kun taas SAK:n pelissä valitaan kolmesta vaihtoehdosta. Molemmissa vastaukset voi tarkistaa vastattuaan, mutta Työelämäpelissä vastaukset ovat usein vaillinaisia lauseita. Nämä pelit on suunnattu äidinkielisille, ja vaativat sisältönsäkin puolesta laajaa tietoa suomalaisesta työelämästä.  Työelämäpeli vaikuttaa avoimine kysymyksineen olevan hieman helpompaa suomea kuin SAK:n käsitteellisempi peli. Sisältö Työelämäpelissä sopinee jo yläkouluun, kun taas SAK:n peli on ehkä enemmän toiselle asteelle suunnattu. Ehkä joku yhteiskuntaopin opettaja osaa sanoa tarkemmin tästä?

Elämän eväslaatikko -pelissä annetaan apuvälineitä elämänhallintaan kahdeksan eri kategorian muodossa, joihin kuuluvat muun muassa ravitsemus, perhe ja ystävyys sekä liikunta. Pelissä on 160 kysymystä ja sen sisältö on laadittu Laurea Ammattikorkeakoulun sairaanhoito-opiskelijoiden kanssa. Toisin kuin Työnhakupeli, Työelämäpeli ja Elämän eväslaatikko -pelit ovat saatavina vain verkkoversioina.

Sivustoilla www.työnhakupeli.fi ja www.earlylearning.fi on markkinointitietoa peleistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti