Piirrä
ja arvaa -pelien säännöt ovat helpot: yksi piirtää ja muut arvaavat
sanaa tiimalasin antamassa ajassa. Arvaajat liikkuvat eteenpäin yhden
askeleen, arvuuttaja saa heittää noppaa.
Sinisessä
perusversiossa kortteja on 300, ja kussakin kortissa on aina kuusi
kategoriaa, kuusi sanaa. Luokat ovat esineet, tapahtumat tai teot
(verbit), luonto, henkilöt tai hahmot, tekninen ilmaisu tai esine sekä
elokuvat ja kirjat. Viimeinen vaatii laajaa kulttuuritietoutta
nimekkeineen, ja kategorian tieto on helposti vanhentuvaa.
Henkilökohtaisesti voisin kyllä käyttää kategoriaa seuraavan
kulttuuripläjäyksen päättämiseksi. Pelin erikoisuutena minulle
näyttäytyi kategoria "tekniset ilmaisut ja esineet", jonka perussanasto
on kyllä kaikille tuttua, mutta vaikeammat sanat unohtaisin
edistyneemmille varmaankin humanistina opettaa.
Pelistä
on matkaversiokin, jonka laatikko on toki puolet pienempi
täysversiosta, mutta korttejakin on vaivaiset 50. Pistokokeen
perusteella arvelisin, että kaikki kortit ovat uudelleen numeroituja
täysversion kortteja. Matkalla piirrettävä, kertakäyttöinen pelilauta on
kieltämättä kätevä, mutta luokassa siitä ei ole erityistä hyötyä.
Varsinkaan kun alkuperäisversio ei ole koolla pilattu, vaan mahtuu hyvin
opehuoneen hyllyyn.
Oranssissa
junioriversiossa on siirrytty paperin sijaan pyyhittäviin tauluhin sekä
lyhyempään pelikierrokseen ja pieninumeroisemaan noppaan. Eroa on
luonnollisesti myös korteissa, joissa on vain neljä ryhmää: kuva, asiat
ja esineet, eläimet ja luonto sekä hahmot ja ammatit - kaikki
substantiiveja siis. Sanoja 150 kortissa on yhteensä 600. Junioriversio
sopii myös osittain lukutaidottomille ryhmille, sillä kortista voi aina
valita kuvasanan selitettäväksi. Tarkistuksen vuoksi jonkun ryhmäläisen
olisi hyvä edes auttavasti osata lukea.
Sekä
alkuperäisversiossa että juniorissa on pelinappulat kuudelle. Junior
Piirrä ja arvaa sopii alkeistasolla konkreettisten sanojensa vuoksi,
Original Piirrä ja arvaa toimii sellaisenaan edistyneille. Molemmissa
versioissa pelaamista voi helpottaa paljastamalla arvattavan sanan
ensimmäisen kirjaimen, poistamalla aikarajoituksen tai valitsemalla
minkä tahansa kortin sanan. Sinisten ja oranssien korttien sekoittaminen
Perhe Aliaksen tavoin (aikuiset piirtävät abstraktimpia kuvia, lapset
konkreettisempia) voi olla mahdollisuus silloin, kun eritasoiset oppijat
pelaavat ryhminä toisiaan vastaan. Tällöin saatetaan kuitenkin menettää
kaikkien kokoaikainen keskittyminen peliin.
Katso myös Pictionary ja Alias vertailun ja muunlaisten käyttötapojen vuoksi.
Pelistä tullee pidempi juttu syksyn Sutinaan 3/2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti