27.7.2016

Peliesittely: Piirrä ja arvaa

Piirrä ja arvaa -pelien säännöt ovat helpot: yksi piirtää ja muut arvaavat sanaa tiimalasin antamassa ajassa. Arvaajat liikkuvat eteenpäin yhden askeleen, arvuuttaja saa heittää noppaa.



Sinisessä perusversiossa kortteja on 300, ja kussakin kortissa on aina kuusi kategoriaa, kuusi sanaa. Luokat ovat esineet, tapahtumat tai teot (verbit), luonto, henkilöt tai hahmot, tekninen ilmaisu tai esine sekä elokuvat ja kirjat. Viimeinen vaatii laajaa kulttuuritietoutta nimekkeineen, ja kategorian tieto on helposti vanhentuvaa. Henkilökohtaisesti voisin kyllä käyttää kategoriaa seuraavan kulttuuripläjäyksen päättämiseksi. Pelin erikoisuutena minulle näyttäytyi kategoria "tekniset ilmaisut ja esineet", jonka perussanasto on kyllä kaikille tuttua, mutta vaikeammat sanat unohtaisin edistyneemmille varmaankin humanistina opettaa. 


Pelistä on matkaversiokin, jonka laatikko on toki puolet pienempi täysversiosta, mutta korttejakin on vaivaiset 50. Pistokokeen perusteella arvelisin, että kaikki kortit ovat uudelleen numeroituja täysversion kortteja. Matkalla piirrettävä, kertakäyttöinen pelilauta on kieltämättä kätevä, mutta luokassa siitä ei ole erityistä hyötyä. Varsinkaan kun alkuperäisversio ei ole koolla pilattu, vaan mahtuu hyvin opehuoneen hyllyyn.


Oranssissa junioriversiossa on siirrytty paperin sijaan pyyhittäviin tauluhin sekä lyhyempään pelikierrokseen ja pieninumeroisemaan noppaan. Eroa on luonnollisesti myös korteissa, joissa on vain neljä ryhmää: kuva, asiat ja esineet, eläimet ja luonto sekä hahmot ja ammatit - kaikki substantiiveja siis. Sanoja 150 kortissa on yhteensä 600. Junioriversio sopii myös osittain lukutaidottomille ryhmille, sillä kortista voi aina valita kuvasanan selitettäväksi. Tarkistuksen vuoksi jonkun ryhmäläisen olisi hyvä edes auttavasti osata lukea.   

Sekä alkuperäisversiossa että juniorissa on pelinappulat kuudelle. Junior Piirrä ja arvaa sopii alkeistasolla konkreettisten sanojensa vuoksi, Original Piirrä ja arvaa toimii sellaisenaan edistyneille. Molemmissa versioissa pelaamista voi helpottaa paljastamalla arvattavan sanan ensimmäisen kirjaimen, poistamalla aikarajoituksen tai valitsemalla minkä tahansa kortin sanan. Sinisten ja oranssien korttien sekoittaminen Perhe Aliaksen tavoin (aikuiset piirtävät abstraktimpia kuvia, lapset konkreettisempia) voi olla mahdollisuus silloin, kun eritasoiset oppijat pelaavat ryhminä toisiaan vastaan. Tällöin saatetaan kuitenkin menettää kaikkien kokoaikainen keskittyminen peliin.

Katso myös Pictionary ja Alias vertailun ja muunlaisten käyttötapojen vuoksi.
Pelistä tullee pidempi juttu syksyn Sutinaan 3/2016.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti