Sara Sintonen ja Emilia Erfving ovat tehneet tehtäväkortit,
joilla harjoitellaan ympäristön kuuntelemista. Helsingin yliopiston
opettajankoulutuslaitoksen julkaisua saa levittää ja käyttää vapaasti
ei-kaupallisissa opetustarkoituksissa.
Sanastollisesti
korteissa on paljon onomatopoeettisia sanoja ja interjektioita.
Esimerkiksi sivulla 16 on substantiiveja kuten rytinä, kilinä, pärinä,
surina ja pihinä ja sivulla 24 interjektioita kuten plup plup, röyh, pam
ja köh köh. Mistä voi kuulua kilinä? Mitä tapahtuu, kun kuulet äänen
köh köh? Myös "Minkälaisia ääniä kuvasta kuuluu?" -sivut (14 ja 18)
sopivat niin alkeistasolle äänten matkimiseen kuin edistyneille äänten
nimeämiseen. Kuvia voi toki käyttää aivan muussakin tarkoituksessa.
Monet tehtävät kannustavat piirtämään erilaisia ääniä.
EDIT 15.7.2016. Herkistä korvista on nyt myös kakkososa! Sivulla 14 havainnollistetaan sitä, kuinka non-verbaalisilla tekijöillä on vaikutusta viestiin. Valmis kirjoitustehtävä kuulemiskokemuksesta on sivulla 16. Sivu 17 sopii äänten keksimisen lisäksi maisemakuvasta kertomiseen tai vaikka tarinan lähtökohdaksi (Oli synkkä ja myrskyinen yö...).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti