13.11.2015

Pelit, leikit ja pelillisyys opetuksessa

Kävin Viikin Norssissa puhumassa peleistä ja leikeistä tuleville äidinkielen ja kirjallisuuden sekä S2-opiskelijoille. Yhdessä kehittelimme ideoita pelien käytöstä opetuksessa. Tuokioni keskittyi konkreettisiin leikkeihin ja peleihin, mutta toki olen tutustunut aiheeseen lukemalla kirjallisuuttakin. Jos kuitenkin mielii saada tarkoin tutkittua ja puntaroitua tietoa, kannattaa vilkaista ennemmin tarjoamiani linkkejä sekä niihin merkittyjä lähteitä kuin lainata koostamiani määritelmiä. Näillä pääsee kuitenkin alkuun.

Leikin määrittelin luennolla luovaksi, improvisoiduksi ja vapaamuotoiseksi toiminnaksi, jossa oleellista on huumori, hyväntuulisuus ja positiivinen ilmapiiri. Pelit taas usein käsitetään jollain tavalla leikin tietynlaiseksi kilpailumuodoksi, jolla on tavoite. Pelien luonteenpiirteisiin on sanottu kuuluvan vapaaehtoisuuden, esittävyyden (mielikuvitusta), upottavuuden (vie kaiken huomion), loppuun saatettavuuden (pelillä on aika ja paikka), sääntöpohjaisuuden sekä sosiaalisuuden. Mielestäni nämä piirteet täyttyvät myös monissa arkijärjellä leikeiksi luettavissa tapauksissa, ja toisaalta kaikissa peleissä ei jokaista mainittua piirrettä ole. Joskus puhutaankin mieluummin leikillistämisestä, sillä se tuo esiin pelaamisen asenteena ja mielentilana. Tämän asenteen ja mielentilan voi siirtää myös pelien ulkopuolelle, jolloin puhutaan pelillistämisestä. Pelillistäminen on pelien dynamiikan (esim. hyvän ja pahan vastakkainasettelu), mekaniikan (esim. säännöt, palauterakenne) ja elementtien (esim. selkeä alku ja loppu, jännittävyyden ja palkitsevuuden tunteet) käyttöä niin, että ne edistävät osallistumista ja sitoutumista. Pelillistämistä käytetään esimerkiksi asiakkaisiin (Kerää pisteitä bonuskortilla!) tai työntekijöihin (työntekijöiden tutustuttaminen yrityksen strategiaan). Pelipohjainen oppiminen on oppimissisältöihin pohjautuvia kilpailullisia aktiviteetteja. Usein niissä on fantasian elementtejä, jotka houkuttavat oppijoita. Sisältö auttaa oppimaan substanssia, ja pelin pelaamisen prosessi kehittää taitoja.

Lähde: Pixabay/Alexas_Fotos

Linkkejä käsitteiden määrittelyyn

Opetuksen pelillistämisessä on tarkoitus muuttaa ajattelutapaa, parantaa tietämystä, edistää ongelmien ratkaisua sekä kehittää ajattelukykyä, ihmissuhdetaitoja ja kehon koordinaatiota. Peleissä tieto voidaan tarjota kokemusperäisenä. Pelit usein viihdyttävät ja koukuttavat motivoiden toistoon. Pelit on mahdollista tehdä niin, että ne sopeutuvat pelaajan taitotasoon, ja tällaisina siedättävät sopivan kokoisiin epäonnistumisiin kuitenkin tarjoten tarpeeksi kannustavaa palautetta. Parhaimmillana pelit kannustavat aktiiviseen toimijuuteen, aloitekyvyn harjaannuttamiseen sekä vastuunottoon omista tekemisistä. Ongelmana on ollut toimivien vapaa-ajan pelien ja koulun määrittelemien osaamistavoitteiden yhdistäminen. Patenttiratkaisua ei ole, mutta erilaisia pelimäisiä piirteitä opetuksessa voi hyvin kokeilla!

Linkkejä opetuksen pelillistämisestä
    Vinkatkaa ihmeessä muistakin hyvistä linkeistä tai jos olen unohtanut jonkin lähteen! 

    EDIT 26.6.2017: kuva lisätty

    Ei kommentteja:

    Lähetä kommentti