Kävin
Viikin Norssissa puhumassa peleistä ja leikeistä tuleville äidinkielen
ja kirjallisuuden sekä S2-opiskelijoille. Yhdessä kehittelimme ideoita
pelien käytöstä opetuksessa. Tuokioni keskittyi konkreettisiin
leikkeihin ja peleihin, mutta toki olen tutustunut aiheeseen lukemalla
kirjallisuuttakin. Jos kuitenkin mielii saada tarkoin tutkittua ja
puntaroitua tietoa, kannattaa vilkaista ennemmin tarjoamiani linkkejä
sekä niihin merkittyjä lähteitä kuin lainata koostamiani määritelmiä.
Näillä pääsee kuitenkin alkuun.
Leikin määrittelin
luennolla luovaksi, improvisoiduksi ja vapaamuotoiseksi toiminnaksi,
jossa oleellista on huumori, hyväntuulisuus ja positiivinen ilmapiiri. Pelit taas
usein käsitetään jollain tavalla leikin tietynlaiseksi
kilpailumuodoksi, jolla on tavoite. Pelien luonteenpiirteisiin on
sanottu kuuluvan vapaaehtoisuuden, esittävyyden (mielikuvitusta),
upottavuuden (vie kaiken huomion), loppuun saatettavuuden (pelillä on
aika ja paikka), sääntöpohjaisuuden sekä sosiaalisuuden. Mielestäni nämä
piirteet täyttyvät myös monissa arkijärjellä leikeiksi luettavissa
tapauksissa, ja toisaalta kaikissa peleissä ei jokaista mainittua
piirrettä ole. Joskus puhutaankin mieluummin leikillistämisestä, sillä
se tuo esiin pelaamisen asenteena ja mielentilana. Tämän asenteen ja
mielentilan voi siirtää myös pelien ulkopuolelle, jolloin puhutaan pelillistämisestä.
Pelillistäminen on pelien dynamiikan (esim. hyvän ja pahan
vastakkainasettelu), mekaniikan (esim. säännöt, palauterakenne) ja
elementtien (esim. selkeä alku ja loppu, jännittävyyden ja
palkitsevuuden tunteet) käyttöä niin, että ne edistävät osallistumista
ja sitoutumista. Pelillistämistä käytetään esimerkiksi asiakkaisiin
(Kerää pisteitä bonuskortilla!) tai työntekijöihin (työntekijöiden
tutustuttaminen yrityksen strategiaan). Pelipohjainen oppiminen
on oppimissisältöihin pohjautuvia kilpailullisia aktiviteetteja. Usein
niissä on fantasian elementtejä, jotka houkuttavat oppijoita. Sisältö
auttaa oppimaan substanssia, ja pelin pelaamisen prosessi kehittää
taitoja.
Linkkejä käsitteiden määrittelyyn
- Kaisto, Heini. 2014. Opetuksen pelillistäminen trendi-ilmiönä – opetuspelien kaupallinen potentiaali. Kandidaatin tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Tietojärjestelmätiede. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404011446.
- Ängeslevä, Sonja. 2013. Oppimispelit, pelimäiset rakenteet ja kaupalliset pelit opetuksessa. http://www.mediakasvatus.fi/materiaali/pelit-ja-oppiminen/.
Opetuksen
pelillistämisessä on tarkoitus muuttaa ajattelutapaa, parantaa
tietämystä, edistää ongelmien ratkaisua sekä kehittää ajattelukykyä,
ihmissuhdetaitoja ja kehon koordinaatiota. Peleissä tieto voidaan
tarjota kokemusperäisenä. Pelit usein viihdyttävät ja koukuttavat
motivoiden toistoon. Pelit on mahdollista tehdä niin, että ne sopeutuvat
pelaajan taitotasoon, ja tällaisina siedättävät sopivan kokoisiin
epäonnistumisiin kuitenkin tarjoten tarpeeksi kannustavaa palautetta.
Parhaimmillana pelit kannustavat aktiiviseen toimijuuteen, aloitekyvyn
harjaannuttamiseen sekä vastuunottoon omista tekemisistä. Ongelmana on
ollut toimivien vapaa-ajan pelien ja koulun määrittelemien
osaamistavoitteiden yhdistäminen. Patenttiratkaisua ei ole, mutta
erilaisia pelimäisiä piirteitä opetuksessa voi hyvin kokeilla!
Linkkejä opetuksen pelillistämisestä
- Kuusisto, Katri. 2014. Hyöty ja huvi – kaupallisten pelien anti opetuspeleihin. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2014.
- Laakso, Mauri. Huhtikuu 2012. Pelillisyys oppimisympäristönä. Kieliverkoston verkkolehti. http://www.kieliverkosto.fi/article/pelillisyys-oppimisymparistona/.
- Oppiminen pelissä: pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa. 2014. Krokfors, Leena; Kangas, Marjaana & Kopisto, Kaisa (toim.). Tampere: Vastapaino. (Helmet: e-kirja)
- Pelit, pelillisyys ja kielenoppiminen. Lokakuu 2015. Kieliverkoston verkkolehti. http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2015/.
- Tila haltuun! Suositukset virtuaalisen suomen opiskelun toteuttamiseen. Lappalainen, Yrjö; Poikolainen, Mari & Trapp, Heli (toim.). Turun yliopiston Brahea-keskuksen julkaisuja 6. http://tribe.accedor.fi/3dsuomi/. 2015.
- Välisalo, Tanja. 2014. Pelillistäminen korkea-asteen opinnoissa. Yliopiston opettaja, Humanistinen tiedekunta, JY. http://www.slideshare.net/tanjavalisalo/iloa-oppimiseen-pelillistminen-20141113
- Ängeslevä, Sonja. 2013. Oppimispelit, pelimäiset rakenteet ja kaupalliset pelit opetuksessa. http://www.mediakasvatus.fi/materiaali/pelit-ja-oppiminen/.
EDIT 26.6.2017: kuva lisätty
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti