Helsingin
seudun liikenne on koonnut materiaalia alakouluihin käytettäviksi.
Omille aikuisten nopeasti eteneville kursseille nämä tuntuvat huonosti
sellaisenaan kelpaavan, mutta ehkä juuri alakoulun S2-opetukseen sopivat
kysymyksineen, selvityksineen ja kuvineen. Ideoita voi varmaankin
poimia jokainen!
Etusivu > Ohjeita ja tietoja > Kestävät kulkutavat > Oppilaitoksille
(https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/kestavat-kulkutavat/oppilaitoksille)
Sen
sijaan olen paikallissijojen ja liikennevälineiden yhteydessä käyttänyt
lähijunien karttaa. Parit ovat vuorotellen kysyneet ja vastanneet "Mikä
juna menee Pasilasta Masalaan?" tai "Miten pääsen Kerasta Tikkurilaan?
(> x-junalla)". Paikkakunnissa on kuitenkin monia eri sanatyyppejä ja
vaihtelua paikallisijan valinnassa, mikä kannattaa käydä opiskelijoiden
kanssa etukäteen läpi.
https://www.vr.fi/cs/vr/fi/lahiliikenteen_reittikartta_fihttp://www.kotus.fi/julkaisut/nimijulkaisut/paikannimijulkaisut/kuntien_nimet_ja_niiden_taivutus
Myös
aikataulujen lukemista tai aikataulujen pohjalta puhumista voi
harjoitella hyvin vähäisellä kielitaidolla. VR:n sivuilta saa haettua
pdf-muotoisena aikatauluja yhteysväleittäin. Olen kysynyt esimerkiksi:
- Kuinka monta kilometriä on x:stä x:ään?
- Pysähtyykö ICxxx x:ssä?
- Kuinka monta asemaa on x:stä x:ään?
- Kuinka kauan menee x:stä x:ään?
- Milloin xx.xx lähtevä juna on perillä x:ssä?
- (Haluat olla kello xx.xx x:ssä. Pitääkö sinun vaihtaa junaa?)
EDIT Kuva lisätty 6.7.2017.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti